ДЕЯКІ ПИТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ ФІЗИЧНИХ ЯВИЩ І ПРОЦЕСІВ ЗАСОБАМИ МОВИ ПРОГРАМУВАННЯ PYTHON

Автор(и)

  • Геннадій Вірченко Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0001-9586-4538
  • Петро Яблонський Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0002-1971-5140
  • Марія Грубич Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0009-0003-9056-3826

DOI:

https://doi.org/10.32347/0131-579X.2025.108.53-63

Ключові слова:

інформатика; комп’ютерна візуалізація; мова програмування Python; освіта; фізичні явища і процеси

Анотація

Нині в більшості сфер життєдіяльності людей набули стрімкого розповсюдження різноманітні комп’ютерні засоби. Їхнє продуктивне використання суттєвим чином залежить від технічного і програмного забезпечення. У тому числі це також стосується володіння відповідними мовами, серед яких досить популярною в наш час є Python. Останнє обумовлено її здатністю розв’язувати широке коло задач, працювати в середовищі декількох операційних систем, простотою синтаксису, гнучкістю та ефективністю генерованого коду, можливістю застосування значного числа потужних спеціалізованих бібліотек, дружнім інтуїтивно зрозумілим інтерфейсом і т. д.

На додаток до перерахованих позитивних властивостей мови Python головна її перевага полягає у відсутності потреби придбання платних ліцензій для забезпечення функціонування вказаного програмного продукту. Тому він отримав велику популярність у багатьох галузях, що обумовило актуальність зазначеного питання також і для сфери освіти. На практиці це стосується, зокрема, впровадження в навчальний процес фізико-математичного факультету Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». У даній публікації подано деякі приклади використання мови Python на першому році навчання здобувачів бакалаврського рівня вищої освіти під час викладання дисциплін з інформатики та програмування. Основне завдання цих компонентів становить забезпечення належної підготовки студентів до ефективного застосування отриманих знань, вмінь і навичок для виконання необхідних розрахунків, формування графічних матеріалів, проведення комп’ютерних експериментів тощо. Важливим для спеціальностей фізико-математичного профілю є наукове дослідження різноманітних природніх явищ та технічних процесів. Тому при вивченні основ програмування особлива увага приділяється акцентованим моментам. У статті запропоновану методику проілюстровано на прикладі падіння тіла певної маси під дією сил тяжіння та опору, коли остання пропорційна швидкості руху. Наведено відповідну математичну модель, розглянуто шляхи її аналізу з використанням графічних засобів комп’ютерної візуалізації мови програмування Python. Окреслено подальші перспективні напрямки застосування напрацьованого підходу, які стосуються побудови реалістичних динамічних, тобто змінюваних у часі, геометричних моделей

Біографії авторів

Геннадій Вірченко, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

   д. т. н., професор

Петро Яблонський, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

к. т. н., доцент

Марія Грубич, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Асистент

Посилання

Література

Яковенко А. В. Основи програмування. Python. Частина 1: підручник. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 195 с.

Маттес Е. Пришвидшений курс Python: практичний, проєктно-орієнтований вступ до програмування. Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. 556 с.

Васильєв О. М. Програмування мовою Python. Тернопіль: Видавництво «Навчальна книга-Богдан», 2021. 503 с.

Висоцька В. А., Оборська О. В. Python: Алгоритмізація та програмування: навчальний посібник. Львів: Видавництво «Новий Світ-2000», 2021. 514 с.

Анісімов А. В., Дорошенко А. Ю., Погорілий С. Д., Дорогий Я. Ю. Програмування числових методів мовою Python: підручник. Київ: ВПЦ «Київський університет», 2015. 639 с.

Копей В. Б. Мова програмування Python для інженерів і науковців: навчальний. Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2019. 267 с.

Heisler F., Amos D., Bader D., Jablonski J. Python basics. A practical introduction to Python 3. Real Python, 2020. 642 p.

Тацій Р., Стасюк М., Пазен О. Елементи математичного моделювання та прикладної математики: навчальний посібник. Львів: ЛДУ БЖД, 2021. 182 с.

References

Yakovenko A. V. Osnovy prohramuvannia. Python. Chastyna 1: pidruchnyk. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, 2018. 195 s. {in Ukrainian}

Mattes E. Pryshvydshenyi kurs Python: praktychnyi, proiektno-oriientovanyi vstup do prohramuvannia. Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva, 2021. 556 s. {in Ukrainian}

Vasyliev O. M. Prohramuvannia movoiu Python. Ternopil: Vydavnytstvo «Navchalna knyha-Bohdan», 2021. 503 s. {in Ukrainian}

Vysotska V. A., Oborska O. V. Python: Alhorytmizatsiia ta prohramuvannia: navchalnyi posibnyk. Lviv: Vydavnytstvo «Novyi Svit-2000», 2021. 514 s. {in Ukrainian}

Anisimov A. V., Doroshenko A. Yu., Pohorilyi S. D., Dorohyi Ya. Yu. Prohramuvannia chyslovykh metodiv movoiu Python: pidruchnyk. Kyiv: VPTs «Kyivskyi universytet», 2015. 639 s. {in Ukrainian}

Kopei V. B. Mova prohramuvannia Python dlia inzheneriv i naukovtsiv: navchalnyi. Ivano-Frankivsk: IFNTUNH, 2019. 267 s. {in Ukrainian}

Heisler F., Amos D., Bader D., Jablonski J. Python basics. A practical introduction to Python 3. Real Python, 2020. 642 p. {in English}

Tatsii R., Stasiuk M., Pazen O. Elementy matematychnoho modeliuvannia ta prykladnoi matematyky: navchalnyi posibnyk. Lviv: LDU BZhD, 2021. 182 s. {in Ukrainian}

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-03