ГЕОМЕТРИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ПІШОХІДНИХ ТА ТРАНСПОРТНИХ ДОРОЖНІХ МЕРЕЖ ІЗ МІНІМАЛЬНИМ ЧАСОМ РУХУ МІЖ ВУЗЛАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32347/0131-579X.2024.106.319-326Ключові слова:
транспортні і пішохідні мережі, геометричне моделювання, неупорядкований граф, оптимізація, мінімізація, час рухуАнотація
Дана робота присвячена розгляду актуального питання розробки транспортних та пішохідних мереж на основі використання методів дискретного геометричного моделювання. У науковій літературі основним напрямком досліджень є так звана «транспортна задача», що полягає у пошуку оптимального маршруту для вже існуючої системи доріг, а також аналіз транспортних мереж в контексті оптимального планування міст і населених пунктів на основі мінімізація довжини шляху. Проте підходи, які ґрунтувались би на критерію мінімізації часу руху між вузлами дорожньої мережі, не висвітлені. У статті запропоновано інтерпретаційний підхід представлення дорожньої мережі як геометричної моделі у вигляді неупорядкованого дискретного графу. Основним критерієм оптимізації проектних рішень прийнято умову мінімальності загального часу пересування “об’єктів”, що в залежності від початкових даних можуть відображати переміщення пішоходів або транспортних засобів, дорожньою мережею. Застосування запропонованого підходу, наприклад, дозволяє розробити оптимальні траєкторії (маршрути) переміщення відвідувачів парків або громадських просторів за критерієм мінімізації часу досяжності ними укриттів під час повітряних тривог. Іншим прикладом є розробка логістичних маршрутів постачання або перевезення предметів різного призначення по території технологічних парків, промислових комплексів, а також для військових логістичних задач. Проектування дорожніх мереж оптимізованих за умови скорочення часу руху між вузлами, як наслідок, буде зменшувати вплив на навколишнє середовище, підвищення мобільності та комфортності для населення, у тому числі підвищення рівня безпеки. Подальшим напрямком досліджень є врахування додаткових факторів та реалізація підходу у програмному середовищі.
Посилання
Література
Jabbari M. The Pedestrian Network Concept: A Systematic Literature Review / Jabbari M., Fonseca F., Smith G., Conticelli E., Tondelli S., Ribeiro P., Ahmadi Z., Papageorgiou G., Ramos R. // Journal of Urban Mobility. Volume 3, Dec. 2023. https://doi.org/10.1016/j.urbmob.2023.100051
Kuspekov K. A. Optimization geometric models of transport network tracing used in city planning. The International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, Volume XLVIII-5/W2-2023, С. 63-69. https://doi.org/10.5194/isprs-archives-XLVIII-5-W2-2023-63-2023
Саєнко С. М. Оптимізація громадського простору з метою мінімізації рівня небезпеки при критичних ситуаціях / Саєнко С. М., Скочко В. І. // Сonference proceedings International Scientific- Practical Conference of Young Scientist «Build-Master-Class-2023», КНУБА, 2023, – C. 55-56.
Ковалёв С. Н. Формирование дискретных моделей поверхностей пространственных архитектурных конструкций. Дис. … доктора техн. наук. 05.01.01. М. : МАИ, 1986. – 348 с.
Ботвіновська С. І. Теоретичні основи формоутворення в дискретному моделюванні об’єктів архітектури та дизайну. дис. … доктора техн. наук. 05.01.01. К. : КНУБА, 2018. – 526 с.
Скочко В. І. Методи інтерпретаційного геометричного моделювання сітчастих структур та їх застосування. Дис. … доктора техн. наук : 05.01.01. К. : КНУБА, 2021. – 590 с.
Орел Ю. М. Геометричне моделювання оптимальної траєкторії прокладання трубопроводу ефективних систем водопостачання / Ю. М. Орел // Містобудування та територіальне планування, (74), КНУБА, 2020, – С. 232–246. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2020.74.232-246
Скочко В.І. Скорочення тепловтрат систем теплопостачання шляхом оптимізації їх геометричних моделей при проектуванні / В.І. Скочко, В.О. Плоский, А.Д. Гегер, Л.О. Скочко // Наук. тех. журн.: Енергоефективність в будівництві та архітектурі. Вип. 10. КНУБА, 2018. – С. 15-28. https://doi.org/10.32347/2310-0516.2018.10.15-28
Бронштейн И. Н., Семендяев К. А. Справочник по математике для инж. и учащихся вузов. 1980. – 976.
References
Jabbari M. The Pedestrian Network Concept: A Systematic Literature Review / Jabbari M., Fonseca F., Smith G., Conticelli E., Tondelli S., Ribeiro P., Ahmadi Z., Papageorgiou G., Ramos R. // Journal of Urban Mobility. Volume 3, Dec. 2023. https://doi.org/10.1016/j.urbmob.2023.100051
Kuspekov K. A. Optimization geometric models of transport network tracing used in city planning. The International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, Volume XLVIII-5/W2-2023, S. 63-69. https://doi.org/10.5194/isprs-archives-XLVIII-5-W2-2023-63-2023
Saienko S. M. Optymizatsiia hromadskoho prostoru z metoiu minimizatsii rivnia nebezpeky pry krytychnykh sytuatsiiakh / Saienko S. M., Skochko V. I. // Sonference proceedings International Scientific-Practical Conference of Young Scientist «Build-Master-Class-2023», KNUCA, 2023, – pp. 55-56.
Kovalёv S. N. Formyrovanye dyskretnыkh modelei poverkhnostei prostranstvennыkh arkhytekturnыkh konstruktsyi. Dissertation of ScD in Tech.: 05.01.01. M. : MAI, 1986. – 348 p.
Botvinovska S. I. Teoretychni osnovy formoutvorennia v dyskretnomu modeliuvanni obiektiv arkhitektury ta dyzainu. Dissertation of ScD in Tech.: 05.01.01. K. : KNUCA, 2018. – 526 p.
Skochko V. I. Metody interpretatsiinoho heometrychnoho modeliuvannia sitchastykh struktur ta yikh zastosuvannia. Dissertation of ScD in Tech.: 05.01.01. K. : KNUCA, 2021. – 590 p.
Orel Yu. M. Heometrychne modeliuvannia optymalnoi traiektorii prokladannia truboprovodu efektyvnykh system vodopostachannia / Yu. M. Orel // Mistobuduvannia ta terytorialne planuvannia, (74), KNUCA, 2020, – pp. 232–246. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2020.74.232-246
Skochko V.I. Skorochennia teplovtrat system teplopostachannia shliakhom optymizatsii yikh heometrychnykh modelei pry proektuvanni / V.I. Skochko, V.O. Ploskyi, A.D. Heher, L.O. Skochko // Sci. And tech. journal: Energy-efficiensy in civil engineering and architecture. Issue. 10. KNUCA, 2018. – pp. 15-28. https://doi.org/10.32347/2310-0516.2018.10.15-28
Bronshtein Y. N., Semendiaev K. A. Spravochnyk po matematyke dlia inzheneriv i uchashchykhsia vuzov. 1980. – 976 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Версії
- 2024-07-09 (2)
- 2024-05-31 (1)
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).